Dupa ce a participat la mai multe concursuri de arta plastica elevul Gabriel Cristian Ambarus, de la Colegiul Sportiv “Nadia Comaneci” si-a luat indemnul si a organizat o expozitie la Biblioteca Municipala “Radu Rosetti” din Onesti. Ea s-a numit “Icoana – reprezentare sacra a Divinitatii” si a venit la peste doi ani “distanta” de cand acest tanar indraznet a deschis usa Cercului de creatie plastica (ce este condus de prof. Elena Beatrice Pasoi), pentru a-si cultiva talentul cu care a fost inzestrat – acela de a picta! Daca la alte vernisaje dincolo de frumusetea si varietatea lucrarilor prezentate este si o atmosfera uneori anosta , “de asteptare” dar si de “incifrare” a luarilor de cuvant, de aceasta data nu a fost deloc asa, prezenta colegilor lui Gabriel Cristian Ambarus, a profesorilor care ii urmaresc parcursul atat in domeniul artei plastice cat si in cel al largirii universului cunoasterii precum si a numerosi iubitori de pictura ce au fost prezenti la expozitie “auzind ca este ceva nou la biblioteca” – toate au creat o atmosfera distinsa, de bun augur pentru un debutant al simezelor. In discursul sau autorul lucrarilor s-a straduit (si a reusit!) sa dea o conotatie aparte tocmai intelegerii si cunoasterii mai bine a stilurilor bizantin si apusean de realizare a icoanelor. “Putem defini icoana ca fiind o imagine plastica, artistica sau artizanala a unor imagini din Sfanta Scriptura sau actiuni ale unor sfinti. Cuvantul «icoana» provine din limba greaca si ar insemna «imagine, figura», in oponenta cu termenii «imagine inselatoare, de vis»… Oamenii, inca de la inceputul crestinismului au realizat diferite icoane, care il reprezentau pe Mantuitorul Iisus Hristos, pe Maica Domnului, anumiti sfinti si crucea. Primul care a infatisat intr-o icoana chipul Maicii Domnului a fost Sfantul Apostol si Evanghelist Luca. O icoana este o reprezentare sacra a Divinitatii, fiind realizata dupa anumite canoane care nu pot fi incalcate. Acestea au fost inscrise intr-un manuscris chirilic intitulat «Erminia pentru mestesugul zugraviei» si a fost scris de Ieromonahul Dionisie din Furna. Zugravirea unei icoane presupune multa atentie si precizie. Dupa indelungul proces de pregatire a lemnului de tei bine uscat iconarul incepe a schita chipul sfantului sau scena biblica. Icoana ortodoxa romaneasca nu are culori tipatoare, nici podoabe si inflorituri de prisos, ea arata dimpotriva modestie si simplitate, frumusete adevarata. Uneori icoanele sunt impodobite cu motive de arta populara romaneasca, aratand simtul pentru frumos al drept- credinciosilor. De multe ori culorile au o anumita simbolistica: rosul simbolizeaza firea Dumnezeiasca, albastrul si verdele firea pamanteasca iar galbenul, lumina cea necreata de om. Anatomia personajelor reprezentate in icoanele bizantine este putin modificata: sfintii sunt mai inalti, mai slabi si putin aplecati, meditand la «cununa muceniciei» si la viata vesnica, dandu-se pe ei insisi drept exemplu pentru noi. In icoane de obicei predomina culorile galben si rosu, acestea contopindu-se in alte culori, sugerand esenta divina a icoanei…”, a declarat Gabriel Cristian Ambarus, la deschiderea expozitiei sale de icoane. El a prezentat mai multe amanunte despre icoana Maicii Domnului (fresca din secolul al XIV-lea), care s-a aflat pe zidul exterior al bisericii mari a Manastirii Vatopedi de la Muntele Athos), ce la 21 ianuarie 807 a salvat obstea si manastirea de la pieire (la navalirea piratilor). Ea a fost apoi stramutata intr-un paraclis inchinat Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu. In pledoaria sa tanarul iconar onestean a mentionat: “In Sfantul Munte Athos este o randuiala, cheile de la poarta manastirii se aseaza la Icoana Maicii Domnului, aratand astfel purtarea de grija si egumenia Maicii Domnului in manastirile aghiorite. Aici poarta manastirilor se deschide la rasaritul soarelui si se inchide la apus, cand portarul da cheile staretului iar acesta le aseaza la icoana Maicii Domnului… De la savarsirea minunii calugarii pastreaza nestinsa candela din fata acestei icoane… La o vizita in Romania a parintelui Efrem, staretul Manastirii Vatopedi, acesta a declarat: «vin la noi tot felul de oameni de stiinta, arheologi si specialisti in pictura bizantina si ne spun ca expresia icoanei este cu neputinta a fi zugravita intocmai de mana omeneasca, deoarece exista o contradictie: Hristos cel aspru pe de o parte si dulceata expresiei Nascatoarei de Dumnezeu, pe de alta parte». Dupa cum marturisesc si pelerinii veniti la manastire, dumnezeeasca dulceata a chipului Preacuratei Fecioare odihneste si mangaie sufletul omenesc… La noi in tara, la Manastirea Lupsa din jud. Alba exista o copie in marime naturala a icoanei Maicii Domnului Mangaietoarea”.
O bucurie “impartita”
Cu mare dragoste a vorbit la vernisajul acestei expozitii prof. Ana Maria Dogaru, diriginta a acestui inzestrat pictor de icoane, care a remarcat: “Dincolo de orice cuvant ceea ce transmit lucrarile lui Gabriel Cristian Ambarus este mult mai elocvent. «Pictorul este un scriitor de imagini», el redand imaginea lui Dumnezeu. Nu este usor lucru acesta si ne bucuram ca autorul icoanelor prezentei expozitii ne-a facut partasi la aceasta emotie, Dumnezeu inzestrandu-l cu un har minunat!” Marturisirea lui Gabriel Cristian Ambarus in fata propriilor lucrari este de-a dreptul coplesitoare: “De mic copil imi placea sa pictez in special icoane. Am pictat icoane pe sticla si pe panza si avand si pasiunea de a sculpta , am realizat cateva pe lemn. Am participat la mai multe concursuri nationale de arta plastica («Brancusiana copiilor», «Renasterea bucuriei», unde am obtinut premiul special pentru icoana «Nasterea Domnului»). Am fost si la Atelierul de Sculptura si Pictura de la Manastirea Bogdana, unde am vazut si am deprins realizarea de icoane cu foita de aur, ce presupune o complexitate mai mare de lucruri. Am pictat si alaturi de Constantin Zafiu, cunoscut pictor onestean de icoane dar si de troite si biserici. Lucrez dupa icoanele facatoare de minuni si doresc ca sa urmez Facultatea de Conservare si Restaurare a Patrimoniului National”. In conturarea portretului acestui tanar pictor “cel mai greu atarna” cuvintele profesoarei Elena Beatrice Pasoi, de la Filiala Onesti a Clubului Copiilor, care il pregateste, urmarindu-i drumul spre o cariera de succes. Ea ne-a declarat: “Imaginile sunt corecte, redate dupa eremie. Gabriel Cristian Ambarus este realizatorul unei stilizari specifice bizantinismului si a progresat. El prezinta cu patos secventele biblice, fapt care solicita si implicarea in domeniul teologiei. Este un talent si suntem mandri de tot ceea ce face, el avand sute de lucrari. Il sustinem foarte mult si in continuare, urandu-i mult succes pe viitor”. Aflandu-se intr-un colt dar “contabilizand” toate emotiile avute pentru acest vernisaj, mama lui Gabriel Cristian Ambarus a “concluzionat”: “Este un copil talentat, ce-i pasionat de religie si de iconografie. Ceea ce am putut eu ca sa il ajut a fost doar la «modul de compunere» a unei lucrari. Cred ca o sa ajunga un pictor bun, pentru ca isi da silinta in ceea ce face!”
Ion Moraru