Primavara, ce ne bucura cu renasterea la viata din jur, este in cadrul institutiilor scolare si anotimpul datator de noi proiecte educationale, care sa aduca impliniri si satisfactii deosebite in randul elevilor si a slujitorilor scolii. Cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte Ioachim Arhiepiscopul Romanului si Bacaului, in cadrul Scolii Gimnaziale “Emil Racovita”, Onesti, s-a demarat proiectul educational “SUFLET DE COPIL – IN SLOVA SI CULOARE”. Acesta este inscris in Concursul National de Creatie „Icoana si Scoala marturisirii”, al Patriarhiei Romane, ce este organizat cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel si cu aprobarea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (Temei nr. 7.760 / 02.11.2016), de catre Sectorul teologic-educational al Patriarhiei Romane in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, in perioada 1 decembrie 2016 – 21 mai 2017. Pornit din inima, cu gandul de exprimare a credintei si dragostei fata de Dumnezeu, prin arta (creatie literara si plastica), acest concurs are loc in Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor si pictorilor bisericesti si in Anul comemorativ Justinian Patriarhul si al Aparatorilor Ortodoxiei in timpul comunismului, in Patriarhia Romana.
Desfasurarea Concursul National de Creatie “Icoana si Scoala marturisirii” este marcata de vremurile triste pe care le razbatem, un studiu efectuat recent de o echipa de cercetatori, condusa de catre prof. univ. dr. Adrian Nicolae Opre, decanul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj Napoca aratand ca “parasirea timpurie a scolii este rezultanta unei combinatii de cauze interne, psihologice (cum ar fi imaturitatea scolara, instabilitatea psihoafectiva, tulburari de comportament etc.) si externe (de natura socio-economica: situatia economica / financiara a familiei, conditiile de locuit, dezagregarea familiei, lipsa ajutorului la invatatura). Exista multe motive pentru care unii tineri renunta la educatie inaintea terminarii studiilor. Nivelurile scazute de educatie au consecinte grave nu numai pentru tinerii in cauza, dar implica si folosirea ineficienta a cheltuielilor pentru invatamant”. Acest studiu, care a fost realizat in cadrul Proiectului “Alege scoala in regiunile de dezvoltare Vest, Sud-Vest Oltenia si Nord-Vest” a mai relevat si alte lucruri: “Factorii care favorizeaza abandonul scolar pot fi plasati la: nivelul elevului si al familiei (modelul educational oferit de parinti si de frati, dificultatile materiale, dezorganizarea familiei, implicarea in activitati aflate la limita legii, intrarea pe piata muncii, increderea scazuta in educatie, migratia circulatorie cu probleme importante de reintegrare); la nivelul comunitatii (norma mariajului timpuriu, aparitia unui copil, lipsa de securitate in zona, norma noncontinuarii educatiei dupa clasa a VIII-a) dar si la nivelul scolii (repetentiile repetate si frecvente, integrarea insuficienta in colectivul clasei de elevi, calitatea relatiilor cu profesorii si cu colegii)”.
In aceasta situatie – se arata in argumentul organizarii Concursului National de Creatie “Icoana si Scoala marturisirii” – “accentul este pus pe preventie, dar exista si recomandari in ceea ce priveste reintegrarea elevilor care au renuntat recent la educatie. In acest context, o eludare a rolului si a impactului semnificativ, istoric dovedit, pe care l-a avut si il detine Biserica in ceea ce priveste educatia tinerilor ar aduce mari prejudicii. Efectele pe termen mediu si lung ar reverbera cu un efect negativ pe mai multe paliere ale societatii. Preotul si dascalul de Religie pot si sunt datori sa se implice activ atat in prevenirea, cat si in reducerea ratei abandonului scolar. Flexibilizarea programelor de educatie in care sa fie implicate deopotriva scoala, familia, si comunitatea (implicit Biserica) reduc considerabil factorii de risc in parasirea scolii si cresc sansele reintegrarii scolare a copiilor aflati in dificultate. Biserica, prin parohiile sale, detine cea mai extinsa retea institutionala din tara, putand contribui major la implementarea unor programe de educatie inovative. Metoda cea mai viabila in cultivarea si potentarea motivatiei si a autoeficacitatii copiilor aflati in risc de abandon scolar este CREATIA, activitatile de creatie contribuind decisiv la descoperirea si cultivarea unor aptitudini innascute, sporind astfel increderea in potentialul personal si in valoarea actului educat”.
«Suflet de copil – in slova si culoare»
Sub aceste imbolduri, la Scoala Gimnaziala “Emil Racovita” din municipiul Onesti, sub directa indrumare a profesoarei de religie Elena Daniela Cosa, elevii au participat la diverse activitati in cadrul Proiectului “Suflet de copil – in slova si culoare”. Prima activitate a debutat in ziua de 10 ianuarie a acestui an, cand la Scoala Gimnaziala “Emil Racovita” elevii din grupa de cateheza au stabilit obiectivele proiectului, ei hotarand pentru inceput ca sa fie prezenti la savarsirea Sfintei Liturghii, oficiata la Catedrala Ortodoxa “Pogorarea Sfantului Duh” din municipiul Onesti. Tot atunci au stabilit ca impreuna sa realizeze diferite desene iar cu banii obtinuti din vanzarea acestora sa cumpere produse alimentare pentru persoanele varstnice internate la Spitalul Municipal Onesti. In ziua de 29 ianuarie in cadrul acestui proiect s-a desfasurat activitatea “Liturghia – hrana pentru suflet”. Insotiti de prof. Elena Daniela Cosa elevii au participat la Sfanta Liturghie la Catedrala Ortodoxa “Pogorarea Duhului Sfant” si au primit de la preotul Justinian Alupei binecuvantarea actiunilor cuprinse in Proiectul “Suflet de copil – in slova si culoare”. Echipa de elevi cuprinsa in cadrul acestui proiect s-a minunat si de frumusetea activitatii “Biblioteca de idei”. Sub indrumarea profesoarelor Elena Daniela Cosa (profesor de religie) si Alina Gabriela Graur (profesor de Limba si literatura romana) ,ei au citit din creatiile literare proprii si au aflat lucruri interesante despre scrierea si realizarea unui articol, fiind de-a dreptul fermecati de un reportaj ce consemneaza trecerea a 180 de ani de la nasterea marelui povestitor Ion Creanga – “un mare prieten al copiilor si copilariei”. Activitatea “Sa descoperim tainele picturii” a avut ca loc de desfasurare Biserica “Crucea de Piatra” , aflata la intrarea in municipiul Onesti dinspre Adjud. Aici, insotiti de prof. Elena Daniela Cosa, elevii au purtat discutii cu pictorul Marian Hulasu, afland mai multe amanunte despre modalitatile de pictare a icoanelor. Fiind intampinati de catre parintele paroh al acestei biserici, Gheorghita Arama, elevii s-au bucurat de faptul ca au fost familiarizati cu notiunile de baza si tehnicile picturale ale artei bizantine. Grupul de pictori coordonati de Marian Hulasu au dat elevilor “bucuria pe care un iconar o incearca atunci cand, prin culoare, deschide bolta bisericii ca o poarta catre cer”, ei fiind hotarati ca sa realizeze icoane pictate la scoala la care invata. Lucrarile ce au respectat tema propusa (“Icoana – fereastra catre cer”), au fost atent selectate de prof. Elena Daniela Cosa. Fiind realizate pe hartie, din hartie creponata sau prin tehnica picturii pe sticla icoanele pe care au reusit sa le faca elevii Scolii Gimnaziale “Emil Racovita” din Onesti au dat consistenta unei alte activitati (numita “Icoana – fereastra spre cer”), a acestui proiect educational. Este inaltator faptul ca purtand icoanele pe care le-au realizat prin straduinta lor elevii din grupa de cateheza de la aceasta scoala onesteana s-au ridicat la inaltimea unui pilduitor exemplu fiind prezenti la Procesiunea religioasa “Bucuria Icoanei”, care a avut loc in ziua de 5 martie pe strazile orasului Targu Ocna. Marturisirile elevilor participanti la aceasta activitate sunt coplesitoare .” Fiind pentru prima data , la o astfel de manifestare, am vazut bucuria oamenilor, de a purta icoane in mana, fie ca erau mici ,fie ca erau mai mari !A fost emotionant si am fost fericita, sa port in mana, icoana realizata de mine si oricand as mai repeta aceasta experienta’’, ne-a declarat Giulia Putingher, din clasa a VII-a, in timp ce colega sa Iulia Merlusca, a marturisit: ,, Procesiunea «Bucuria icoanei» a insemnat pentru mine o experienta unica. Am mers «pe drumul intelepciunii» impreuna cu preoti, parinti si copii, alaturi de profesoara noastra de religie, Elena Daniela Cosa, toti purtand in maini icoane cu chipuri sfinte, ce au fost realizate de noi, elevii. Toti crestinii ne-am adunat sa ne exprimam credinta si respectul fata de Dumnezeu. Mi-a placut aceasta actiune si voi repeta experienta de cate ori voi avea ocazia”.
Cea de-a 7-a activitate a Proiectului “Suflet de copil in slova si culoare” a avut ca loc de desfasurare Spitalul Municipal “Sfantul Ierarh Dr. Luca” din municipiul Onesti. Cu sufletul cuprins de implinirea unei fapte bune elevii din grupa de cateheza au poposit aici pentru a pune in fapt activitatea “Bucuria de a darui”. Au fost alaturi de ei profesoara Elena Daniela Cosa si preotul Cuibar Petrica, elevii impartind, cu zambetul frumos al copilariei, doamnelor in varsta ce sunt internate in spitalul onestean, un numar de 25 de pachete cu alimente.
Despre toate activitatile desfasurate in cadrul acestui proiect prof. Elena Daniela Cosa, de la Scoala Gimnaziala “Emil Racovita” ne-a declarat: ” A fost o activitate intensa, cu multe satisfactii duhovnicesti, deoarece rolul activitatilor din acest proiect a urmarit sensibilizarea copiilor prin intermediul acestor manifestari artistice,de a-i ajuta sa-si pastreze sufletul curat prin creatie(pictura de icoane) si de a se uni cu Hristos prin cuvant(creatie literara). Se urmeaza astfel, invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur care spunea: «Nu exista arta mai frumoasa decat arta educatiei. Pictorul sau sculptorul fac doar figuri fara viata, dar educatorul creeaza un chip viu; uitandu-se la el, se bucura si oamenii, se bucura si Dumnezeu». Activitatile propuse in acest proiect sunt o prelungire a activitatilor social-filantropice si s-au desfasurat cu usurinta, pentru ca au pornit din inima, cu gandul de exprimare a credintei si dragostei fata de Dumnezeu, prin arta – creatie literara si plastica”. Mentionam ca echipa de implementare a acestui proiect a fost formata din profesorii Elena Daniela Cosa si Alina Gabriela Graur iar echipa de lucru a proiectului a cuprins elevii claselor a V-a si a VI-a de la Scoala Gimnaziala “Emil Racovita” din municipiul Onesti.
Ion Moraru