Joi, 8 octombrie, are loc pronuntarea in procesele Rafo cu firma Glencore si cu Rafinaria Darmanesti. Este vorba despre respingerea cererilor de falimentare a societatii “Rafo” Onesti, formulate separat de catre Societatea “EON”, grupul “Bivolaru” si S.C. aGlencore” S.A.
Potrivit liderului de sindicat, Ion Marin, in aprilie 2005, firma Rafo a incetat activitatea si a trebuit sa renunte la importurile directe de titei, ca urmare a masurilor legislative luate de Ministerul Finantelor la acea data. In acelasi timp, firma a ramas fara resurse financiare. Pentru aceste motive s-a hotarat initierea unei licitatii in scopul gasirii unei firme care ar fi avut potentialul de a aduce titei spre rafinare. Initial au existat trei firme interesate, dar, din cauza presiunii timpului, a fost acceptata oferta primului venit. Acesta se numea Expanet Trading, firma condusa de Yov Stern (evreu stabilit in Romania), al carui sediu este in Cipru.
Expanet s-a angajat sa aduca peste doua milioane tone de titei spre procesare la Rafo. Aceeasi firma a platit toate taxele aferente importului si a achitat anticipat catre Rafo taxa de procesare pentru doua luni, astfel incat societatea si-a putut plati salariile.
Printre firmele cu care Expanet a incheiat contracte se numara si Glencore Energy UK Ltd, cel mai mare importator de titei la nivel mondial, la ora actuala.
Glencore afirma ca a lasat la aRafo” titei in valoare de 74 milioane dolari si-l cere inapoi, deoarece Expanet nu l-a platit. Intre Rafo si Glencore nu au existat insa relatii contractuale in acea perioada, atrag atentia avocatii uzinei. Practic Glencore a virat catre Expanet titei, care ulterior a fost procesat la Rafo. Produsele petroliere finale au fost expediate la adresele indicate de Expanet, firma catre care RAFO si-a platit toate datoriile. In prezent Glencore nu face altceva decat sa redeschida dosare care s-au judecat si rejudecat de mai multe ori chiar, fapt care impiedica incheierea procesului de reorganizare judiciara si reinceperea activitatii uzinei. Contactat telefonic, Constantin Covoran, unul din avocatii Rafo, ne-a declarat ca aacest lung sir de procese aduce mai mult a santaj. Cu pretul taxei judiciare de timbru, Glencore vrea sa castige 74 milioane de dolari! Nu aceasta poate fi adevarata lor miza”, a subliniat acesta. Compania Glencore a mai avut si alte initiative, cel putin discutabile in trecut. In 2006 aceasta a promovat in instanta cererea de recuperare de la Compet SA a titeiului pe care il pretindea de la Rafo. Asta deoarece titeiul se descarca la Constanta si apoi ajunge prin conductele Compet la aRafo” Onesti. Or, titeiul aflat in conducte nu este doar al unei firme si instalatia nu poate fi oprita oricum. Nici conductele nu pot fi golite fara a incalca norme elementare de siguranta nationala a instalatiilor. Un alt tert care a suportat presiunile Glencore este aOil Terminal” Constanta.
Astazi instanta va da verdictul. Tot astazi, Tribunalul Brasov se va pronunta asupra contestatiei “RAFO” in contradictoriu cu contestatia Rafinariei Darmanesti, cu referire la sumele solicitate ca plata de catre Rafinaria Darmanesti.
I. Lozinca
Somaj tehnic pentru 300 de rafinori
Nu mai putin de 300 de salariati de la Rafo au intrat, incepand de astazi, in somaj tehnic, pe o perioada de aproape trei luni. Conform unei notificari depuse la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Bacau de catre conducerea societatii comerciale, cei 300 de salariati ar trebui sa revina la lucru dupa 1 ianuarie 2010, termenul limita al somajului tehnic fiind 31 decembrie 2009. In aceasta perioada cei 300 de salariati vor fi platiti cu 80 la suta din salariul de baza, corespunzator locului de munca pe care sunt incadrati. In ce priveste contributiile de asigurari sociale aferente salariului, acestea vor fi suportate din bugetul de somaj.
Masura are rolul sa conserve patrimoniul Rafo
Aceasta procedura a mai avut loc in urma cu trei luni, cand au fost trimisi in somaj tehnic alti 350 de angajati. aOdata cu acordarea garantiei de stat pentru obtinerea imprumutului (330 milioane de euro – n.n.) s-a deschis un drum favorabil pentru noi. Speram ca in ianuarie sa intram in posesia liniei de finantare. Pana atunci, am recurs la aceasta masura pentru a proteja si conserva ceea ce avem. In final, muncitorii isi vor primi salariul net integral”, a precizat liderul de sindicat, Ion Marian.
Incep achizitiile
Seful rafinorilor a mai aratat ca, in baza discutiilor purtate de Biroul Executiv cu directorul general adjunct al societatii, in luna octombrie vor incepe achizitiile de echipament de lucru. Acesta va fi distribuit catre angajati. Sindicatul atrage atentia asupra faptului ca fiecare salariat va avea obligatia de a studia in particular aspectele care tin de mentinerea si cresterea nivelului de pregatire profesionala. Cu aproximativ noua luni inaintea finalizarii proiectului de investitii-modernizare, se vor emite teme si tematici in cadrul a sase volume de instructiuni aferente noii tehnologii care trebuie sa fie foarte bine insusita de catre salariati. Testarea profesionala va avea caracter permanent, la nivelul tuturor structurilor de salariati. De asemenea, pentru executarea lucrarilor in termenii stabiliti si cu respectarea conditiilor de calitate a lucrarilor, salariatii vor primi bonusuri cuprinse intre 20% si 40% din salariu. Guvernul a adoptat un memorandum pentru acordarea unei garantii in valoare de 330 milioane de euro pentru Rafo Onesti, ceea ce inseamna salvarea a 1800 de locuri de munca. Pentru a intra in vigoare, decizia trebuie aprobata insa si de Bruxelles. Banii vor fi folositi pentru realizarea planului investitional, respectiv in doua etape de investitii, una de 18 luni si cealalta de 36 de luni.
Elena Tintaru
Irina Lozinca
Rafo aduce lumina asupra actionariatului majoritar
Cu numai o zi inaintea pronuntarii verdictului Tribunalului de la Brasov in procesul Rafo, o serie de figuri politice, majoritar PNL-iste au initiat o fulgeratoare dezbatere publica asupra garantiilor acordate de statul roman firmei aRAFO” Onesti. Slab documentata, aceasta dezbatere, a avut rolul de a dezgropa insa subiecte considerate arzatoare la inceputul acestui deceniu. Mai exact, datoria pe care Rafo a avut-o catre statul roman. Un alt subiect care revine ca un spectru de cate ori o uzina romaneasca ar putea sa redevina productiva si sa antreneze beneficii la nivelul economiei, este cel al oportunitatii renationalizarii fabricii, actiune ce ar duce la reluarea seriei aprivatizarilor de succes” si, implicit, a escrocheriilor care se fac cu aceste obiective.
In replica la aceste controverse, purtatorul de cuvant al patronatului RAFO, Ion Marian, a tinut sa faca lumina asupra imaginii actionarului majoritar al aRAFO” Onesti si a implicarii sale in destinul uzinei.
Potrivit unui comunicat trimis de catre acesta, aactionarul majoritar, respectiv “Petrochemical Holding” din Austria, reprezentat de domnul Iakov Goldovskiy, nu este o firma si un actionar necunoscut, fapt care se poate oricand verifica, avand in vedere afacerile la vedere derulate in urmatoarele domenii, firme si tari :
– SIBUR – este un proiect unic de integrare verticala in sectorul Petrochimic. Unitatea a fost preluata cu o cifra de afaceri zero, in anul 1996 si a crescut la 2 miliarde USD, in anul 2001. Unitatea a fost vanduta in anul 2002 catre “GAZPROM”.
– In perioada 1999 – 2000, domnul Iakov Goldovskiy a primit
doua granturi de la Guvernul S.U.A. pentru industria Petrochimica din Rusia.
– “GRIZZLY GAS”a a fost fondat in anul 2004 prin reorganizarea “POLSKI GAS”, unul dintre jucatorii majori de pe piata GPL din Polonia.
– “RETAL”a a fost dezvoltata dintr-o companie de nivel mediu din Rusia si este in prezent cel de-al doilea producator de preforme PET din Europa, cu facilitati de productie in toata Europa.
– “A.Q.U.A. – VISION”a este un proiect de investitii constand in constructia uneia dintre cele mai mari fabrici de productie a bauturilor racoritoare si apei naturale din Rusia si Europa de Vest.”
In privinta implicarii in actionariatul “RAFO”, incepand din anul 2006, holdingul a contribuit decisiv pentru refacerea
financiara a societatii. Contributia s-a ridicat la 2.006,6 milioane RON, la care se adauga rezolvarea in favoarea “RAFO” a peste 250 de litigii. Acelasi holding a finalizat cel mai greu si complex program de reorganizare. Din momentul intrarii in procedura de reorganizare, administratia si actionarul majoritar au achitat integral din venituri proprii si atrase toate obligatiile financiare inscrise in tabloul final al creditorilor, cumulat cu obligatiile curente. Aceste sume, cumulate, depasesca 3.049.670.731 lei la care se adauga alte datorii catre furnizori in valoare de 495120822 lei. Pentru schimbarea tehnologiei de fabricatie si modernizarea rafinariei actionarul majoritar a propus un proiect, cu toate studiile de fezabilitate, in valoare de 330 milioane Euro.
aPentru toata opinia publica precizam faptul ca de la intalnirea cu premierul, ministri si alti oficiali din structura institutiilor statului si finalizand cu vizita presedintelui Romaniei la Onesti, subiectul aRAFOa nu a fost tratat sub aspect politic niciodata in aceasta perioada. aRAFOa nu a fost solicitata si nu a sustinut financiar nicio campanie de alegeri, aspect care nu se va intampla nici in continuare”, se mai arata in comunicat.
In mod categoric aparitia in ziarele centrale a speculatiei
“Afacerea pretuieste fiecare loc de munca de la RAFO la peste 275.000 Euro”a este falsa si tendentioasa. Proiectul poate fi finalizat intr-un an de zile de la contractarea creditului. Avand in vedere criza de natura financiara, bancile nu acorda credite decat in conditii restrictive si in baza unor garantii de stat. In conditiile in care nu aparea aceasta criza, administratia si actionarul “RAFO” contractau acest credit fara garantii, din perioada august – octombrie 2008.
Irina Lozinca
Oportunitati pe care Rafo le va crea in industria romaneasca
Din valoarea creditului, 80% va fi folosit pentru contractarea de utilaje si echipamente tehnologice, marea lor majoritate contractate la unitati din Romania care isi vor majora afacerile si stabiliza forta de munca si 20% pentru lucrari de manopera pentru cei 1.200 de salariati “RAFO” si alti 3.000 de salariati implicati prin diverse firme in implementarea proiectului, un aspect nu lipsit de importanta in acest moment in care dispar locuri de munca. Proiectul actual prevede prelucrarea a trei milioane tone de titei pe an. Prin noua tehnologie, unitatea nu va mai produce benzina. Administratia nu va implementa asadar un proiect cu privire la dezvoltarea sistemului de vanzari prin statii PECO, motiv pentru care nu va intra in concurenta cu unitati similare de prelucrare a titeiului din Romania. In schimb, pe orizontala, “RAFO” va aduce mari avantaje unei serii intregi de unitati, fara a lua in calcul, din punct de vedere financiar, structura noua de produse finite ce se va obtine, motiv care justifica investitiile si garantia pentru acordarea creditului.
Relatii de importare a titeiului cu “Oil – Terminal”
Taxele pentru descarcare, depozitare titei in “Oil – Terminal” sunt in limita a 2,5 dolari pe tona.
Relatii transport titei prin “Compet”
Conform declaratiilor directorului general “Compet”, relatiile contractuale cu acesta reprezinta 30% din cifra de afaceri a firmei. “RAFO” plateste aproximativ cinci dolari pentru fiecare tona de titei transportata catre ea prin conducta speciala care face legatura intre “Oil – Terminal” si “RAFO”.
Relatii de transport produse intre “RAFO” si “Oil – Terminal” prin C.F.R. Marfa.
“RAFO” va transporta lunar in portul Constanta aproximativ 80 de mii de tone de produse petroliere, la un pret mediu de sapte dolari pe tona.
Relatii cu furnizorii de energie electrica.
[ad#stire] “RAFO” va consuma, conform noului proiect, aproximativ 40 MW / ora.
Relatii cu furnizorii de gaze combustibile.
Conform noului proiect, “RAFO” va consuma in medie 20.000 normal metri cubi de gaze combustibile pe ora.
Resurse financiare importante la nivelul D.G.F.P. Bacau, Onesti si la nivel national.
Pe langa aceste aspecte “RAFO” va consuma zilnic importante cantitati de apa, chimicale si alti aditivi, cumulat cu plata salariilor si a altor servicii. (I.L.)