Nu mai este nicio indoiala ca scoala româneasca se doreste a fi o scoala europeana, moderna, în care procesul de dezvoltare continua sa aiba prioritate. A lucra eficient într-o astfel de scoala presupune crearea de relatii interpersonale ce stau la baza unui dialog permanent, deschis si sincer între actorii actului educaţional: cadre didactice, elevi, parinti, organizatii din comunitatea locala. Proiectul educational “Îmi place scoala?!”, care se deruleaza la Scoala gimnaziala “George Calinescu” are în vedere însusirea si dezvoltarea unui anumit mod de comportament al elevilor, comportament structurat pe valori educative si morale. Mai mult, pentru ca scoala este “un agent de transformare în cadrul societatii”, elevii ţinta ai acestui proiect trebuie sa constientizeze în primul rând propria valoare, respectul de sine, responsabilitatile ce le revin. Astfel ia nastere însusirea pe deplin a valorilor de bază ale dezvoltarii caracterului. “Democratizarea scolii presupune nevoia unor reevaluari de rol, de statut, de norme. Violenta pe care o întâlnim în scoala reflecta, din pacate, o stare de criza. Si elevii au probleme reale, de aceea se impune ajutarea lor de catre specialisti. Prin urmare, acest proiect iese în întâmpinarea tuturor celor care se confrunta cu diferite acte de violenta. În mod clar se pot preveni anumite probleme sau se pot rezolva mult mai usor daca sunt constientizate rapid. Atitudinea pe care dorim sa o aiba elevii nostri se poate crea având drept surse imaginatia, libertatea de exprimare coordonate în jurul unor modele (inventatori, artisti, sportivi de performanta) sau a unor carti care ofera rezolvari ale unor situatii cu care acestia se confrunta”, ne-a declarat prof. Doina Cornea.
Problematica generala a acestui proiect releva faptul ca in conditiile aparitiei si adâncirii diferentelor foarte mari între venituri si deci între nivelurile de trai ale parintilor si elevilor, ale tot mai multor parinti care pleaca la munca în strainatate si-si lasa copiii în grija bunicilor sau a unor rude mai mult sau mai putin preocupate de soarta lor, acestia din urma sunt din ce în ce mai lipsiti de supraveghere si control. Apar inevitabil traumele sufletesti datorita absentei parintilor si in plus, influenta gastilor de cartier sau a unor persoane rau intentionate este din ce în ce mai mare si mai puternica. Lipsa de control asupra emisiunilor TV urmarite si a accesului neingradit la jocurile pe calculator, precum si difuzarea, cu preponderenta a unor filme cu acte de violenta prezentate explicit, dar si a unor desene animate de acelasi gen, alaturi de lipsa de discernamânt si de educatie a valorilor, fac ca manifestarile de violenta, fizica sau verbala, sa fie considerate un lucru normal. Un alt factor important al violentei în unitatile scolare îl constituie criza de sistem din învatamânt, mentalitatea de tipul “las’ ca merge si asa”. Cantitatea tot mai mare si dificultatea crescuta a informatiilor ce trebuie însusite de elevi fac ca timpul necesar studiului sa ocupe foarte mult din timpul liber.
Tot din cauza avalansei de informatii, se pierde sistematic latura educativa a orelor de curs, aceasta fiind înlocuita cu latura informativa sau formativa, dar nu de formare de deprinderi comportamentale. La acestea se adauga problemele grave de ordin emotional, psihologic, carora profesorii nu au fost instruiti sa le faca fata. “A lupta contra violentei scolare înseamna a ameliora calitatea relatiilor si a comunicarii între toate persoanele angrenate în actul educational”, a mentionat Dardel Jaouadi. A lupta pentru a reusi în ceea ce numim viata trebuie învatat înca din şcoala gimnaziala. Acest proiect educational, prin activitatile pe care le propune, poate ajuta în mod real la rezolvarea unor anumite probleme. În plus, se urmăreste permanent însusirea de catre elevi a unor valori educative si morale. Echipa de proiect are coordonatori pe profesorii Mihaela-Dana Cornea, Emilia-Mariana Spataru (ambele de la Scoala cu clasele I-VIII “George Calinescu”) iar membrii asociati sunt comisar sef Emil Moroşanu, Comandantul Politiei Municipiului Onesti, agent sef adjunct Nelu Moisa (poliţist de proximitate), capitan Stefan-Adrian Melinte, Comandantul Detasamentului 3 Jandarmi, maior Ovidiu Carasel, Comandantul Detasamentului de Pompieri 4, profesor Elena Serbu, Director al Bibliotecii Municipale “Radu Rosetti”, care activeaza in Onesti. Beneficiarii acestui proiect sunt elevii claselor V-VIII de la Scoala Gimnaziala “George Calinescu”. Dupa cum ne-a declarat prof. Emilia Mariana Spataru, “proiectul «Imi place scoala?!» a demarat printr-o serie de actiuni si concursuri intre clase – «Cea mai curata clasa», «Cea mai disciplinata clasa». De asemenea, la Clubul Elevilor a avut loc o intâlnire a elevilor din clasele a VII-a B si a VII-a E cu agentul sef adjunct Nelu Moisa (politist de proximitate), care a prezentat fapte si actiuni ce pot parea o joaca dar care pot avea consecinte neplacute si le pot influienta nefast viitorul. De asemenea, el le-a prezentat si o serie de legi si consecintele incalcarii acestora si a raspuns la intrebarile puse de catre elevi. Dorinta acestora estre de a nu fi protagonistii unor intâmplari care sa constituie incalcari ale legilor”. Mentionam ca elevii au fost invitati ca sa participe la “Ziua portilor deschise” de la Politia Municipiului Onesti iar la aceasta activitate au fost prezenti prof. Romeo Lupes, directorul Scolii Gimnaziale “George Calinescu” si cele doua initiatoare ale proiectului, profesorii Emilia Mariana Spataru si Dana Cornea. In lunile urmatoare vor avea loc si alte actiuni in cadrul acestui proiect la care vor participa reprezentanti ai detasamentelor de jandarmi si de pompieri din municipiul Onesti.
Ion Moraru
#1 : 20/12/2012, 00:17