La 13 aprilie 2005, Parlamentul European a aprobat semnarea Tratatului de Aderare a Romaniei si Republicii Bulgaria, facand posibila aderarea lor la Uniunea Europeana. Parlamentul a votat cu 497 voturi pentru, 93 impotriva si 71 de abtineri aderarea Romaniei. Tratatul de aderare prevedea pentru problemele interne precum transpunerea si punerea in aplicare a acquis-ului in domeniile economic, piata interna si, respectiv, justitie si afaceri interne, sa poata adoptata masuri de salvgardare intr-un termen de pana la trei ani de la data aderarii. Aderarea Romaniei a fost insotita si de o serie de masuri de acompaniere specifice, instituite pentru a preveni sau pentru a remedia deficientele in domeniile sigurantei alimentelor, fondurilor agricole, reformei sistemului judiciar si luptei impotriva coruptiei. Pentru ultimele doua componente a fost stabilit un mecanism de cooperare si verificare cu scopul de a imbunatati functionarea sistemului legislativ, administrativ si judiciar si de a remedia deficientele grave in lupta impotriva coruptiei.
La 1 ianuarie 2007, Romania a devenit stat membru al Uniunii Europene. Calitatea de stat membru implica atat drepturi, cat si obligatii. Toate acestea deriva din tratatele si legislatia adoptate de Uniunea Europeana de la infiintare pana in prezent, la fel ca in cazul oricarui alt stat membru al Uniunii Europene. Romania a sarbatorit, acum un an, primul deceniu in Uniunea Europeana, un deceniu in care s-au comunitatea europeana a adus avantaje numeroase romanilor, de la libera circulatie in Europa pana accesul pe piata muncii, la studii in scolile si universitatile europene, la schimbul de practici in educatie intre cadrele didactice, la eliminarea tarifelor percepute pentru roaming, la securitatea frontierelor.
Astazi, Comisia Europeana, organismul executiv european condus de presedintele Jean-Claude Juncker, propune noi schimbari pozitive in parcursul european, tocmai pentru a imbunatatii legaturile economice, culturale, politice si mai ales valorile comune intre statele membre ale Uniunii Europene. Comisia a propus o serie de 10 prioritati, care sa faciliteze schimbarile necesare dezvoltarii unui viitor mai bun pentru Europa. O prima prioritate este “Locuri de munca, crestere economica si investitii”. Obiectivul acesteia este de a spori investitiile, a creste economia in UE si a crea mai multe locuri de munca, in contextul in care criza economica mondiala a redus semnificativ investitiile in zona euro si nu numai. Cele trei domenii de actiune propuse sunt: Planul de investitii pentru Europa – numit si planul Junker, Semestrul European si Spre o economie circulara.
Planul de investitii pentru Europa, asa-numitul Plan Juncker, are 3 obiective: sa inlature obstacolele din calea investitiilor; sa ofere vizibilitate si asistenta tehnica pentru proiectele de investitii; sa utilizeze mai eficient resursele financiare, acestea fiind sprijinite in 3 piloni ca Fondul european pentru investitii strategice (FEIS), care furnizeaza o garantie UE pentru mobilizarea investitiilor private. Comisia lucreaza impreuna cu partenerul sau strategic, Grupul Bancii Europene de Investitii (BEI); Platforma europeana de consiliere in materie de investitii si Portalul european pentru proiecte de investitii, care ofera asistenta tehnica si o mai mare vizibilitate oportunitatilor de investitii, contribuind astfel la transpunerea in practica a propunerilor de proiecte de investitii; imbunatatirea mediului de afaceri prin eliminarea obstacolelor de reglementare din calea investitiilor, atat la nivel national, cat si la nivelul UE.
Proiectele din Romania au obtinut finantari in valoare totala de 361 de milioane EUR din Fondul European pentru investitii strategice (FEIS). Aceste sume ar urma sa atraga investitii suplimentare de 1,3 miliarde EUR.
Semestrul european ofera un cadru pentru coordonarea politicilor economice ale statelor membre ale Uniunii Europene. Astfel, guvernele nationale pot sa discute despre planurile lor bugetare si economice si sa-si urmareasca evolutia in anumite momente ale anului. Comisia Europeana evalueaza modul cum sunt inregistrate progresele in ceea ce priveste reformele structurale, prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice, precum si rezultatele bilanturilor aprofundate conform regulamentelor UE. Evaluarile si mai apoi recomandarile de tara sunt realizate de Comisia Europeana si sunt trimite statului in fiecare an, pentru a putea impreuna sa rezolve decalajele din economie. Romania a progresat in ceea ce priveste punerea in aplicare a recomandarilor specifice tarii incepand din anul 2013 si unele reforme au fost continuate chiar si in perioade dificile din punct de vedere economic. Hotararea si rapiditatea cu care s-a realizat punerea in aplicare au fost totusi inegale, fiind in mare masura conditionate de evolutia situatiei politice.
Spre o economie circulara este domeniul ce aduce un pachet de masuri menite sa ajute intreprinderile si consumatorii europeni sa faca tranzitia catre o economie mai puternica, circulara, in care resursele sunt utilizate mai sustenabil. Actiunile propuse vor contribui la “inchiderea cercului” in ciclurile de viata ale produselor, prin intensificarea reciclarii si a reutilizarii. Ele vor fi benefice atat pentru mediu, cat si pentru economie. Planurile vor valorifica si utiliza la maximum toate materiile prime, produsele si deseurile, favorizand economisirea energiei si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. Propunerile acopera intregul ciclu de viata al produselor: de la productie si consum, la gestionarea deseurilor si piata materiilor prime secundare. Tranzitia va fi sustinuta financiar prin fondurile structurale si de investitii europene (fondurile ESI), care includ 5,5 miliarde EUR pentru gestionarea deseurilor, prin programul UE pentru cercetare si inovare, Orizont 2020, care va aloca 650 milioane EUR si prin investitii nationale in economia circulara.
Economia circulara implica reducerea la minimum a deseurilor. Cand un produs ajunge la sfarsitul duratei sale de viata, materialele din care este facut sunt pastrate in cadrul economiei de cate ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou si din nou, creand astfel o valoare suplimentara. Se abate de la modelul economic traditional, liniar, care se bazeaza pe un model de ‹‹ia – fa – consuma – arunca››. Acest model se bazeaza pe cantitati mari de materiale si energie ieftine, usor accesibile. Mai multe informatii pentru cetateni despre subiectul prezentat mai sus se pot regasi pe platformele oficiale ale Uniunii Europene: www.europa.eu, https://ec.europa.eu/commission/index_ro, http://www.europarl.europa.eu/portal/ro. Daca aveti intrebari despre Uniunea Europeana puteti contacta telefonic serviciul “Europe Direct” la numarul: 00 800 6 7 8 9 10 11 de oriunde in Uniunea Europeana, sau puteti lua legatura cu un centru de informare “Europe Direct” din zona dvs. pentru a obtine informatii sau a participa la un eveniment local. In judetul Bacau functioneaza inca din anul 2008 doua centre de informare Europe Direct: la Bacau, avand structura gazda Universitatea “Vasile Alecsandri” si in orasul Comanesti sub gazduirea administratiei locale.
Narcis Jitaru, Manager Centrul Europe Direct Valea Trotusului Comanesti
*De la Centrul Europe Direct Valea Trotusului din Comanesti am aflat si alte amanunte despre prima campanie de informare a Caravanei “Europa, sansa mea”. La aceasta actiune este de salutat faptul ca un numar de 19 scoli gimnaziale, 2 licee, 100 cadre didactice, 1030 elevi si liceeni au primit vizita de informare europeana a Centrului Europe Direct Valea Trotusului Comanesti. “Odata cu incheierea anului scolar 2017-2018, Centrul de informare europeana Europe Direct Valea Trotusului Comanesti a incheiat prima serie de vizite in scolile din zona Vaii Trotusului, ocazie cu care elevii, cadrele didactice dar si parinti si reprezentanti ai comunitatilor locale au interactionat activ cu Europa, cu Uniunea Europeana, cu valorile, politicile si avantajele pe care le ofera ea. In ultimele zile de cursuri scolare s-au bucurat de prezenta reprezentantilor centrului, elevi ai Scolii Gimnaziale din Comuna Magiresti, liceeni din Liceul Tehnologic Tg. Ocna si din Colegiul Tehnic ‹‹Dimitrie Ghika›› din Comanesti. Au avut loc prezentari despre institutii, valori si politici europene, oportunitati de voluntariat, platforme online de informare si resurse educationale, precum si dezbateri intr-o maniera non-formala”, ne-a declarat Narcis Jitaru, Manager Centrul Europe Direct Valea Trotusului Comanesti, care a mai mentionat: “Caravana ‹‹Europa, sansa mea›› isi va continua deplasarea in scolile si liceele Vaii Trotusului in noul al scolar 2018-2019, din luna septembrie urmand ca echipa Centrului de informare europeana Europe Direct Valea Trotusului Comanesti sa ofere informare si dezbateri pe tematici europene la peste 20 de scoli si licee. In anul 2018, in parteneriat cu Inspectoratul Scolar al judetului Bacau si Grupul de Actiune Locala ‹‹Valea Muntelui›› organizeaza sesiuni de informare europeana sub forma unei caravane ce presupune deplasarea in peste 40 de scoli si licee din regiunea Valea Trotusului. Centrul de informare europeana Europe Direct Valea Trotusului Comanesti reprezinta un punct de contact local al Comisiei Europene ce ofera informatii si creeaza evenimente si dezbateri despre Uniunea Europeana. Centrul este finantat de catre Comisia Europeana prin Reprezentanta Comisiei Europene din Romania si Primaria Orasului Comanesti”.
Onesti Expres, partener media al Centrului de informare europeana Europe Direct Valea Trotusului Comanesti